Geïnterviewd worden onmiddellijk na een grote ontgoocheling is niet het allerbeste idee. Reageren wanneer alles al een beetje bezonken is, is dat wel. Naar aanleiding van de afgelasting van de cross van 9 februari schreef onze voorzitter Marc Van Gestel een open brief op onze facebookpagina. Hieronder zijn verhaal:
Beste veldritliefhebber,
Dat het een emotionele dag was vandaag mag duidelijk zijn. Het is niet leuk dat je een wedstrijd waar je zo lang naar toeleeft moet annuleren. Dat we ontgoocheld zijn is overduidelijk. Dat de beslissing om onze cross te annuleren een pijnlijke zaak was voor ons en een emotionele reactie heeft uitgelokt is hopelijk begrijpelijk. Laat ons duidelijk zijn: ook voor ons primeert veiligheid van renners, toeschouwers en al onze vrijwilligers. Waarom we tot zondagochtend na een crisisoverleg gewacht hebben met een definitieve beslissing te nemen tot annulatie? Omdat wij geloofden dat de soep niet zo heet gegeten wordt zoals ze wordt opgediend en omdat er voorspellingen waren dat de echte storm pas later zou komen. Een wedstrijd zoals de onze annuleren doe je niet zo maar. In onze wedstrijd kruipt bijzonder veel energie van ontelbare vrijwilligers. Vrijwilligers die al maanden in de weer zijn om van deze dag hun hoogdag te maken. Vrijwillig betekent ook letterlijk vrijwillig zonder enige vergoeding, zonder te kijken op een uur. Waarom? Omdat dat hun passie is, hun levenswerk, hun hobby. U begrijpt dat dit grote ontgoocheling met zich meebrengt. Dat de wedstrijd uiteindelijk niet mocht doorgaan was desalniettemin een wijze beslissing.
De reacties op sociale media zijn vaak bemoedigend. Die bemoedigende woorden en schouderklopjes zullen we ook nodig hebben. We gaan er vanuit dat deze tegenslag ons niet uit het lood zal slaan om op 21 november – daags voor de werelbekerwedstrijd van Koksijde op de vernieuwde kalender – opnieuw te kunnen organiseren op de unieke locatie die Mersplas kolonie is. Hopelijk dan onder een stralende zon met minder, veel minder wind.
Dat er ook negatieve reacties komen is begrijpelijk en menselijk. Je zou je er niet veel van mogen aantrekken, maar toch doe je dat. Dat wij volgens enkelen uit zijn op enkel maar winst maken kunnen we alleen maar tegenspreken. We zijn een vzw die jaarlijks probeert rond te komen. Het ene jaar, afhankelijk van de weersomstandigheden maken we wat winst, het andere jaar zitten we in de rode cijfers. Als een goede huisvader proberen we toch wat opzij te zetten om een tegenslag zoals deze boven te kunnen komen. Geen enkel bestuurslid of andere medewerker verdient een enkele euro aan de cross, zelfs geen vrijwilligersvergoeding of andere onkostenvergoeding. Zoals eerder gezegd doen we dit uit passie voor de cross en halen we er heel veel kameraadschap uit.
Vaak wordt er smalend gedaan over de VIPS op een cross. VIP zijn blijkt een negatieve connotatie gekregen te hebben. Mede dankzij deze VIPS is onze cross juist betaalbaar. Dat wij hen een mooie formule willen aanbieden is dan ook een evidentie. Een cross organiseren de dag van vandaag kost bergen geld. Hoeveel juist doet er niet toe, maar het mag duidelijk zijn dat we heel veel sponsors nodig hebben en vipkaarten en inkomkaarten moeten verkopen om het plaatje rond te kunnen krijgen. We hopen dan ook dat alle mensen die financieel hun steentje bij hebben gedragen om het organiseren van onze cross mogelijk te maken ons blijven steunen wanneer we opnieuw bij hen moeten aankloppen.
Maar we hopen vooral dat al onze helpers de moed opnieuw bijeen rapen om deze pechdag om te zetten in iets positiefs. Mijn dank gaat uit naar al die vrijwilligers die het mogelijk maken om te organiseren. Duizend maal dank! We willen ook alle renners en hun begeleiders bedanken die ondanks de verplaatsing die ze moesten maken begrip hebben getoond voor de uitzonderlijke situatie. Ook de gemeente Merksplas, de brandweer, politie en ander veiligheidspersoneel en technisch personeel, cateraars en de verschillende verenigingen en medewerkers op elk niveau verdienen een welgemeende dank voor hun steun en inzet.
We hopen jullie allemaal terug te zien op 21 november in betere omstandigheden.
Marc Van Gestel,
Namens het bestuur van De Hoogstraatse Spurters